Handelingen

Vitamine D

Uit Vegan Wiki

Vitamine D, calciferol of 25-hydroxyvitamine D is een vitamine die belangrijk is voor het transport van calcium en fosfor uit het voedsel -- via de darm en het bloed -- naar de botten. Vitamine D wordt in de huid van mensen gevormd onder invloed van zonlicht. Ongeveer de helft van alle Nederlanders heeft een vitamine D tekort vanwege het gebrek aan zon. Een tekort aan vitamine D kan misvormde of breekbare botten veroorzaken. Vitamine D kan zowel een plantaardige als dierlijke bron hebben. Het is onder andere aanwezig in vis.[1] In plantaardig voedsel komt vitamine D van nature weinig voor. Het zit bijvoorbeeld in paddenstoelen die zijn blootgesteld aan UV uit zonlicht. Champignons worden in het donker gekweekt en zijn daarom geen bron van vitamine D. Aan sommige plantaardige producten wordt vitamine D toegevoegd, zoals margarine en plantaardige melk.[2]

Suppletie

In de maanden april – september is het mogelijk om zelf vitamine D aan te maken door dagelijks een kwartier armen en gezicht (zonder zonnebrandcrème) aan de zon bloot te stellen. Let op dat langer blootstellen zonder zonnebrandcrème slecht is voor de huid. Van oktober – maart staat de zon niet hoog genoeg en kan je vitamine D aanvullen met een supplement. Supplementen bestaan in verschillende vormen: tabletjes, druppels of een spray. Ook producten zoals margarine en plantaardige melk met toegevoegde vitamine D dragen bij aan het voorkomen van tekorten.

Veganistische diëtisten raden aan om dagelijks tussen de 10 mcg (600 IU) en 25 mcg (1,000 IU) vitamine D te suppleren. Je kunt dit het hele jaar door doen, of alleen in de wintermaanden als de huid te weinig zonlicht krijgt om zelf vitamine D aan te maken. D3 wordt door sommige mensen beter opgenomen dan D2. Zie onder voor meer informatie hierover.

Vitamine D2 en D3

Twee bekende vormen van vitamine D zijn vitamine D3 (cholecalciferol) en vitamine D2 (ergocalciferol). Vitamine D3 wordt in de huid van mensen en dieren gevormd onder invloed van zonlicht. In de praktijk komt vitamine D3 in producten meestal van schapenwolvet. D3 kan echter ook veganistisch worden geproduceerd, uit korstmos. Vitamine D2 komt bijna altijd van een niet-dierlijke bron, zoals paddenstoelen. Vitamine D3 wordt door sommige mensen beter opgenomen, maar vitamine D2 is ook werkzaam in het menselijk lichaam. Uit een meta-analyse bleek hooggedoseerde vitamine D3 (50,000 IU of meer) effectiever te zijn dan D2 voor het verhogen van de bloedwaardes. Bij een dagelijkse suppletie met een lagere dosering was het verschil echter minimaal.[3] Vegan diëtist Jack Norris concludeert hieruit dat D2 supplementen voor de meeste vegans voldoende zijn. Mensen met een hardnekkig D tekort kunnen baat hebben bij vegan vitamine D3. [4]

Vitamine D3

Soms veganistisch
Richtlijn Veganistisch als het afkomstig is van korstmos

Vitamine D3 is meestal afkomstig van schapenwolvet. Er is ook veganistische vitamine D3 op basis van korstmos. Voor de productie uit schapenwolvet wordt het schaap geschoren. Daarna wordt de wol gekookt, zodat het wolvet smelt en loslaat van de wol. Dan worden bepaalde cholesterol-alcoholen gescheiden vanuit het vet. Deze worden bestraald met UV-licht zodat ze worden omgezet wordt in vitamine D. Er is waarschijnlijk zeer weinig schapenvacht nodig voor een pil met Vitamine D3.[5]

Het menselijk lichaam kan zelf vitamine D3 aanmaken onder invloed van zonlicht op de huid. In Nederland is er echter tussen oktober en maart te weinig zonneschijn om voldoende vitamine D3 aan te maken. Ongeveer de helft van de Nederlanders heeft een tekort aan vitamine D.[1] Een tekort aan vitamine D wordt in verband gebracht met een hoge bloeddruk, overgewicht, hart- en vaatziekten, griep en andere infectieziekten, depressie, multiple sclerose, diabetes of astma, maar die ideeën houden na onderzoek weinig stand.[1]

Vitamine D2

Bijna altijd veganistisch
Richtlijn Voor volledige zekerheid navragen of het groeimedium veganistisch is.

D2 is vrijwel altijd plantaardig. Hierbij wordt het plantaardige ergosterol onder invloed van UV-licht omgezet in ergocalciferol (vitamine D2). D2 kan ook geproduceerd worden door schimmels. Afhankelijk van het medium waarop de schimmels groeien is het veganistisch. Het is dus verstandig om te letten op het Vegan Keurmerk of om informatie te vragen bij de producent.

Producten

  • Vegan Keurmerk
  • V-Label Vegan: V-Label Keurmerk met toevoeging Vegan
  • VFV: Volgens Fabrikant Veganistisch
  • PGV: Product Garantie Verklaring
  • ZWV: Zeer Waarschijnlijk Veganistisch
  • WV: Waarschijnlijk Veganistisch
  • MV: Mogelijk Veganistisch
  • ZN: Zelf Nagevraagd

Zie ook: Is het echt veganistisch?

Naam Inhoud Producent Veganistisch? Te koop bij
Vitamin D3 Capsules 125 mcg D3 per capsule (uit korstmos) Vitashine Vegan Keurmerk Vega-Life en webwinkel Veganspul.nl.
Vitamin D3 Spray 5 mcg per spray, 1-5 sprays per dag (uit korstmos) Vitashine Vegan Keurmerk Vega-Life en webwinkel Veganspul.nl Vegan Mission.
Vitamin D3 tabletten 2500 IU 62.5 mcg Vitashine Vegan Keurmerk Vega-Life en webwinkel Veganspul.nl Vegan Mission.
Vitamin D 20 mcg D2 Veganicity Vegan Keurmerk Vega-Life
Vegan Vitamin D - 800 IU 20 mcg D2 Deva Vegan Keurmerk Webwinkels Biovitamins en iHerb
Vegan Vitamin D - 2400 IU 60 mcg D2 Deva Vegan Keurmerk Webwinkels Biovitamins en iHerb
Vegan Vitamine D - 2500 IU 60 tabletten Ecomundo Vegan Keurmerk Webwinkel
Vitamin D3 1000IE 300 tabletten van 25 mcg D3 uit paddestoelen VegaVero VFV Plantaardigheidjes.eu en V-Markt
Mushroom Vegan Vitamin D 10 mcg uit paddestoelen Holland & Barrett VFV Holland & Barrett
Mushroom Vegan Vitamin D 25 mcg uit paddestoelen Holland & Barrett VFV Holland & Barrett
Mushroom Vegan Vitamin D Complex 25 mcg uit paddestoelen Holland & Barrett VFV Holland & Barrett
Shiitake Mushroom Vegan Vitamin D 25 mcg uit Shiitake Holland & Barrett VFV Holland & Barrett
Organic Vitamin D 10 mcg D2 uit paddestoelen Viridian VFV Vitamin Store en webwinkels
Vitamin D 1000IU 25 mcg D2 Viridian VFV Vitamin Store en webwinkels
Vitamin D3 2000IU 50 mcg D3 uit korstmos Viridian VFV Vitamin Store en webwinkels
Vitamin D2 400 IU 10 mcg Freeda VFV Free da vitamins
Vitamin D2 2000 IU 50 mcg Freeda VFV Free da vitamins
Vegan Vitamin D3 2,500IU 60 capsules D3 uit korstmos MRM VFV iHerb
PlantaVital Vitamine D3 60 kauwtabletten met 20 mcg Vedax VFV Holland & Barrett
  • 1 mcg = 1 ug

Externe links

Bronnen

Eerste versie geschreven door Dr. M. van Haperen. BGN-gewichtsconsulent (lidnr. 4156) dr. in de archeologie.

  1. 1,0 1,1 1,2 Martijn Katan, Vitamine D: vooral het idee, 19 september 2015
  2. Martijn Katan, Handige weetjes over Vitamine D, 20 september 2015
  3. Tripkovic, Lambert, et. al, Comparison of vitamin D2 and vitamin D3 supplementation in raising serum 25-hydroxyvitamin D status: a systematic review and meta-analysis American Journal of Clinical Nutrition, 2012 Jun; 95(6): 1357–1364.
  4. Vitamin D3 vs. Vitamin D2
  5. Amount of D3 in wool, 16 november 2009

Zie ook